maanantai 20.11.2017 | 13:28
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
MAINOS | KP24.fi

Kokkolassa liikkuminen on lastenleikkiä

Kokkolan kevyenliikenteenväylät ovat hyvässä kunnossa. Kuva: Sonja Hagström/Kokkolan kaupunki


Kokkolassa kelpaa liikkua, sillä turvallisuus otetaan aina huomioon liikenteen suunnittelussa. Hallintokuntien jäsenistä, taksikuskeista, poliiseista ja autokoulunopettajista koostuva liikenneturvallisuustyöryhmä kokoontuu neljä kertaa vuodessa ja pureutuu liikenteen ongelmakohtiin.

- Ryhmä ei ole päätösvaltainen, mutta se ohjaa päätöksentekoa. Ryhmä esimerkiksi ehdotti keskustan alueelle neljänkympin aluerajoitusta, joka on ollut käytössä jo vuoden, liikenneinsinööri Jukka Harju kertoo.

Jos nopeudet kasvavat liian suuriksi, voidaan tiehen tehdä töyssyjä hidastamaan kaahailijoiden etenemistä.

Ryhmän työskentely on hyvin monipuolista. Onnettomuusraportin pohjalta puututaan kohtiin, joihin onnettomuudet kasaantuvat, ja nopeusnäyttötaulujen avulla seurataan kaupungin nopeuksia. Jos nopeudet kasvavat liian suuriksi, voidaan tiehen tehdä töyssyjä hidastamaan kaahailijoiden etenemistä.

- Kun mopokortti tuli käyttöön, ryhmässä päätettiin, että mopoilijoiden taidot riittävät ajoradalle eikä mopoilla saa enää ajaa kevyenliikenteenväylillä. Päätös on vähentänyt onnettomuuksia merkittävästi.

Kun kevyenliikenteenväylät ovat vain jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytössä, on niillä turvallista kulkea.

- Uusien alueiden kaavoituksessa on huomioitava, että alueelle jätetään riittävästi tilaa kevyenliikenteenväylille. Tällä hetkellä meillä on kuusi kilometriä Kokkolan läpi kulkevia kevyenliikenteenväyliä, jotka kulkevat viheralueita pitkin. Tällaiset viherkäytävät laittavat ihmiset liikkeelle, tekninen johtaja Nina Kujala kertoo.


Joukkoliikenne on saatava kuntoon

Kokkolan kannattaakin panostaa liikenteeseen, sillä hyvä logistinen sijainti on hyödynnettävä. Meren rannalla sijaitseva Kokkola on kahden valtatien risteyksessä ja rautatien vieressä. Lentokenttäkin on hyvin lähellä.

Kujala muistuttaa, että erityisesti Suomen kolmanneksi suurin yleissatama on merelliselle Kokkolalle tärkeä. Satamassa kehitetään seuraavaksi syväväylää, mutta kehitettävää löytyy myös muun liikenteen saralta.

Kun kuljetukset toimivat saumattomasti, Kokkolasta voi lähteä junalla Helsinkiin ja tulla takaisin lentokoneella.

- Matkakeskusta tulee kehittää niin, että juna-asemalta lähtee bussikuljetuksia lentokentälle ja toisin päin. Lisäksi Rautatientorille pitää rakentaa lisää liityntäpysäköintipaikkoja. Kun kuljetukset toimivat saumattomasti, Kokkolasta voi lähteä junalla Helsinkiin ja tulla takaisin lentokoneella, Harju kuvailee.

Kujala puolestaan muistuttaa, että joukkoliikenteen tilanne on suoraan sanottuna huono. Siksi käynnissä on joukkoliikennettä kehittävä UJO-hanke.

- Tiedämme mistä ja mihin kokkolalaiset liikkuvat. Nyt pyrimme suunnittelemaan toimivan ja edullisemman joukkoliikennemallin. Olemme ideoineet esimerkiksi citybusseja, kutsutakseja ja nykyisen liikenteen reittimuutoksia. Samalla taksilla voitaisiin tuoda kaikki sivukylien oppilaat kouluun ja kauppakyytiä tarvitsevat keskustaan, Harju suunnittelee.


Ennen kuntalaiset antoivat aktiivisesti vinkkejä ja parannusehdotuksia esimerkiksi pysäköinnistä, liikennevaloista, näkemäesteistä ja suojateistä. Jokaiseen palautteeseen vastattiin ja virheet korjattiin. Nyt palautteita kaivattaisiin enemmän, joten kerro oma mielipiteesi vastaamalla kyselyyn, joka löytyy täältä.