keskiviikko 12.12.2018 | 14:43
UUTINEN | KP24

Tanssi, tila ja luonto yhdistyvät: Laguna - Lähempänä sydäntä

Ti 24.7.2012 klo 06:00
Raija Ilo PYHÄJÄRVI Laguna - Lähempänä sydäntä. Koreografia ja konsepti: Petri Kekoni. Tanssijat: Meeri Altmes, Janne Aspvik, Soili Huhtakallio, Petri Kekoni, Jaana Kovanen, Tuomas Mikkola, Viivi Niiniketo, Sofia Simola, Satu Rinnetmäki, Elisa Tuovila, Ulla Väätäinen. Kantaesitys la 22.7. Worry Doll. Koreografia: Joona Halonen. Tanssi: Hanna Kivioja, Elin Lysholm, Minttu Pietilä, Pasi Seppä, Tove Strandal, Emilie Birkenäs Thun. Esitys su 22.7. Korppi ja kello. Koreografia: Kaari Martin. Tanssi: Mariana Collado. Esitys su 22.7. Taivaaseen juurtunut puu. Koreografia: Mammu Rankanen. Tanssi: Milla Eloranta, Linda Haakana, Johanna Nuutinen, Henrik Burman, Sergi Nicolau Castellanos, Teemu Tainio. Esitys su 22.7.

Lähempänä sydäntä -teoksessa astutaan konkreettisesti lähemmäksi sydäntä. Neljän minuutin hissimatka vie katsojat 1400 metrin syvyyteen Pyhäsalmen kaivoksen luolastoihin. Alhaalla viiteen eri kohteeseen 11 tanssijan voimin on luotu noin viisi minuuttia kestäviä tanssiteoksia: installaatioita, jotka katsoja pystyy kokemaan omassa tahdissaan, kuin taidenäyttelyssä. Teosta ei tarvitse jäädä katsomaan loppuun asti, vaan halutessaan saa siirtyä vapaasti seuraavaan kohteeseen ja vaikka kiertää kohteet useampaankin otteeseen puolentoista tunnin aikana, jos niin haluaa. Teoksen yksi ydinajatus on tutkia sydämen käsitettä: sydän on lihakimpale, mutta myös tunteiden tyyssija. Sitä myös verrataan maan sydämeen. Mitä enemmän teosta miettii ja katsoo eri näkökulmista, sitä enemmän siihen löytyy syvyyttä ja uusia näkökulmia. Liikemateriaalin valinta on tyylikäs: se kuvaa hetkittäin upean hienovaraisesti asian ydintä eli sydäntä sen eri olomuodoissa. Ajoittain poraudutaan syvemmälle johonkin tai jonnekin, ja olipa sitten kyseessä ihmisen tai maan ydin, liike sulauttaa ne yhdeksi ja samaksi. Erikoinen tila luo tietenkin aivan erikoisen ja upean tunnelman koko esitykseen. Se, että ihmiset saavat vapaasti kulkea teoksen ääreltä toiseen, ei häritse mitenkään. Kun siirtyy katsomaan yhdestä kohteesta seuraavaan, ei haittaa, vaikka teos on jo alkanut, sillä siinä ei kuitenkaan tunne tulevansa paikalle kesken esityksen, koska koko konsepti, valojen ja äänen käyttäytyminen tilassa, on huomiotu upeasti.

Akrobatiaa ja harmoniaa

Akrobaattisen, itseään etsivän ja fyysisen Worry Doll -tanssiteoksen teemoja ovat nuoruus, luottamus, vanhuus, pelko, riskinotto ja rakastamisen sekä välittämisen haastavuus. Teos on täysin omannäköisensä. Teemoja käsitellään raikkaalla ja omaperäisellä tavalla humoristisestikin, mutta aiheisiin paneudutaan myöskin vakavasti ja syvällisesti ilman turhia ylilyöntejä. Teos todellakin on ennalta arvaamaton, kuten esittelytekstissä mainitaan. Vaihdot tilanteesta toiseen tapahtuvat nopeasti mutta johdonmukaisesti, eikä teos missään vaiheessa muutu sekavaksi tai jäänyt polkemaan paikoilleen. Akrobaattiset liikkeet, monipuoliset nopeat suunnanvaihdot ja niistä lähtevä energia toimivat hyvänä vastapainona harmonisille osioille. Tanssijoiden heittäytyminen eri tilanteisiin on ihailtavan rohkeaa.

Lintumaista keveyttä

Roni Martinin samannimiseen soololevyn kappaleeseen pohjautuva Korppi ja kello -tanssiteos on tehty kunnianosoituksena 30-luvun flamencon avantgardisteille. Soolo on persoonallinen ja hyvin onnistunut kokonaisuus. Alun hämärässä välähdyksenomaiset, vain pienen hetken ajan näkyvät spotit ilmestyvät näyttämön eri osiin ennalta arvaamatta. Korpin hahmo liikkuu niissä lintumaisen kevyesti mutta samalla terävästi. Valaistuksen kasvaessa liikekin siirtyy sormien napsutuksesta voimakkaampaan suuntaan lähemmäksi perinteistä flamencoa ja sen jalkatyöskentelyä. Koreografia etenee hienosti. Kun laulun sanat alkavat, on kuin teos siirtyisi toiseen osioon ja liikkeelle, ja niin se saa kokonaan uuden merkityksen ja siirtyy uuteen ulottuvuuteen. Soolo ei ole pitkä, mutta siihen on saatu mukaan kaikki olennainen, mukaan lukien vahva tunne ja tulkinta.

Vastakohtien leikkiä

Taivaaseen juurtuneessa puussa tutkitaan myöskin ihmisestä ja luonnosta löytyviä samoja elementtejä ja vastapareja, kuten valoa ja varjoa, sisäänhengitystä ja uloshengitystä, maata ja taivasta sekä nousuvettä ja laskuvettä. Teos yllättää tiivistunnelmaisuudellaan jo ensimmäisillä minuuteilla. Vaikuttavilla valoilla ja varjoilla – joita hyödynnettiin läpi koko teoksen – luotiin moniulotteinen, tummasävyinen näkymä. Syvyyttä lisäsi se, että tanssin suunta oli alussa katsojiin nähden sivuttainen. Tanssijoiden tyylikkääseen puvustukseen kuului musta, läpikuultava, tiukka yläosa yhdistettynä mustiin, japanilaisiin hakama-housuihin. Tanssijoiden kehonkäyttö ja tilassa liikkuminen on varmaa, teeskentelemätöntä ja hallittua. Tekemisestä huokuu arvokkuus ja intensiteetti koko esityksen ajan. Eräässä kohdassa näyttämön takaseinälle heijastuu kuva paljaista puunoksista niiden eri suunnista. Tämän kuvan toistuminen tanssijoiden asennoissa ja liikkeissä on upeaa katsottavaa. Kuvaa ei ole yritetty matkia, vaan hetki on rakennettu tyylikkäästi monipuolisella liikemateriaalilla. Tässä tietyssä kohtaa se näkyy erityisesti käsissä ja ylävartalossa sekä tasojen ja suuntien käytössä. Tanssijat ovat vahvasti yhtä tilan kanssa, tavallaan osa tilaa.
Lounastori
Lounaspaikat tänään

Fingerpori