lauantai 25.3.2017 | 17:27
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
UUTINEN | KP24
ke 15.6.2016 klo 09:57

Uutismediat pitävät pintansa sosiaalisen median rinnalla

Uutisten seuraaminen sosiaalisen median kautta ei ole horjuttanut vakiintuneiden mediabrändien asemaa Suomessa, ilmenee Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2016 -kyselytutkimuksesta. Tutkimus kertoo myös, että suomalaiset luottavat uutisiin poikkeuksellisen paljon. Suoraan uutismedian sivuille tai sovellukseen meneminen on Suomessa edelleen selvästi yleisin tapa hakeutua verkkouutisten pariin. Yhä useampi seuraa uutisia myös sosiaalisessa mediassa; vuoden 2014 tutkimuksessa 36 % ja vuonna 2016 45 % vastaajista. Perinteisen median verkkosivustolta uutisia haki suoraan 62 prosenttia kyselyyn vastanneista. Sosiaalisesta mediasta uutisia etsi vastaajista 24 prosenttia. Luvut eivät ole juuri muuttuneet kolmen viime vuoden aikana. Pääasiallisena uutislähteenään sosiaalista mediaa piti vain viisi prosenttia kyselyyn osallistuneista suomalaisista. Tutkimus kertoo myös, että Suomessa 65 prosenttia pitää useimpia uutisia luotettavina. Suomalaiset luottavat vahvasti myös uutisorganisaatioihin. – Luottamuksen taustalla voi olla suomalaisen toimittajakunnan suhteellisen vahva ammatillinen kulttuuri ja halu antaa asioista monipuolinen kuva. Suomessa valtamediat eivät ole myöskään poliittisesti tai muuten jakautuneet, vaan pyrkivät puhuttelemaan koko kansaa, Tutkija Esa Reunanen Tampereen yliopiston COMET-tutkimuskeskuksesta sanoo. Verkkoa piti tutkimuksessa pääasiallisena uutislähteenä 46 prosenttia suomalaisvastaajista. Älypuhelinten käyttö uutisten seuraamisessa lisääntyy nopeasti. Uutisvideoiden suosion kasvu on sen sijaan tasaantumassa. – Verkko ei ole tutkimuksen mukaan syrjäyttänyt perinteisiä uutisvälineitä. Samat ihmiset käyttävät sekä perinteisiä välineitä että verkkomediaa. Perinteiset uutislähteet näyttävät säilyttävän asemansa erityisesti yli 45-vuotiaiden keskuudessa. Merkille pantavaa on, että painettujen lehtien suosio on noussut sekä 18–24-vuotiaiden että 55 vuotta täyttäneiden ryhmissä, toteaa Viestintäalan tutkimussäätiön asiamies Helene Juhola. Suomalaisista vain 15 prosenttia oli maksanut verkkouutisista. Norjassa luku oli lähes kaksinkertainen eli 27 prosenttia. Mainonta on siis suomalaisille mediayhtiölle edelleen keskeinen tulonlähde verkossa. Suuri osa suomalaisista kokee mainokset verkkoympäristössä kuitenkin häiritsevinä. – Selkeästi tilausta on uusille mainonnan muodoille, jotka kiinnostavat ihmisiä myös verkossa eivätkä lisää ad blokkausta, päättelee Juhola.