lauantai 25.3.2017 | 17:29
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
UUTINEN | KP24
ke 14.9.2016 klo 10:07

Hymyilevä mies -elokuvan fanituotteet kiinnostaisivat

Elokuvakriitikko Hannu Björkbackalla on Hymyilevän miehen -fani-t-paita. –¿Itse teetetty. Puen elokuvajuhlille aina jonkin itselleni mieleisen ”fani-paidan”. Tämän panen pyykkiin vielä ennen Rakkautta ja anarkiaa -elokuvafestivaaleja Helsingissä. Kuva: Maria Store
Hymyilevä mies -elokuvan fanitavaroita ei ole tällä hetkellä myynnissä. Moni kokkolalainen on ihmetellyt, miksei esimerkiksi elokuvan Suomen ensiesityksessä, elokuussa Kokkolan Meripuistossa järjestetyssä ulkoilmanäytöksessä myyty fanituotteita; t-paitoja, kasseja tai julisteita. – Ei ole mitään fani-tuotteita, Toronton elokuvajuhlilta tavoitettu tuottaja Jussi Rantamäki Elokuvayhtiö Aamusta sanoo. Cannesin elokuvajuhlilla toukokuussa elokuvatiimillä oli Lime-mediakeskuksen tekemät Mäki vs. Moore -t-paidat, joissa alkuperäisjulisteen henkilöiden kasvot oli korvattu näyttelijöiden kasvoilla. – Voisihan sitä miettiä, pitäisikö meidän jotain sellaista järjestää, mutta työmäärä suhteessa tuloihin voisi olla liian iso. Tällä hetkellä kun leffa on tulossa Suomessa elokuvateattereihin ja sitä viedään samaan aikaan maailmalle, niin loppuisi tässä yhden miehen firmassa vuorokaudesta tunnit kesken, Rantamäki perustelee. Ensi-illan Kokkolaan yhdessä Teemu Haapaniemen kanssa tuottanut ja nykyisin Tampereella asuva ex-kokkolalainen Matti Sipiläinen innostuu heti ideasta. – Pitäisikö ottaa tästä koppi? Meidän piti teettää paitoja ja olen luvannut niitä myös Olli Mäelle toimittaa. Jokunen muukin on paitoja kysellyt. Sipiläinen ja Rantamäki sanovat fani-tuotteiden olleen mielessä ennen elokuvan ensi-esitystä Kokkolassa. – Mutta silloin oli muita asioita niin paljon pöydällä, että se jäi. Jos joku olisi silloin nostanut kätensä, että minä teetän ja myyn, niin varmaan olisi onnistunut, Rantamäki arvioi. – Toisaalta, jos jotain tuollaista tehdään, niin omakustannehintaan. Tarkoitus ei ole tehdä voittoa, Sipiläinen lisää. – Minun osaamisalaani on elokuvien tuottaminen ja niiden käsikirjoitusten kehittäminen sekä elokuvien valmistaminen ja niiden loppuun saattaminen, ja minun kannattaa käyttää siihen kaikki hereilläolotunnit, Rantamäki perustelee ja lisää, ettei mikään taho ole ainakaan toistaiseksi ottanut yhteyttä elokuvan fani-tuotteiden myynnistä. Syy fanituotteiden olemattomuuteen ei ole ideologinen vaan tuottaja Rantamäen mukaan puhtaasti käytännöllinen. – En usko että Olli Mäki -figuuriukkeleiden tekeminen olisi kovin tuottavaa toimintaa. Matti Sipiläinen arvelee niin julisteiden kuin t-paitojen painon onnistuvan nopeallakin aikataululla. – Onkohan Pohjois-Amerikan markkinoille tehdyn julisteen oikeudet Suomessa vai Amerikassa? Ottaisikohan Kokkolan Matkailu niitä myyntiin, Sipiläinen miettii. – Miksikäs ei, onhan meillä myynnissä Kokkola-aiheisia mukeja ja -paitojakin. Itse asiassa meillä on ollut asia työn alla pari viikkoa ja virityksiä (elokuvan tuotteistamisesta) on, Kokkolan Matkailun toimitusjohtaja Jaska Pensaari paljastaa. Hän heittää pallon myös paikallisille ravintoloille. – Voisivat ottaa listoille elokuva-annoksen. Tällaisia tilaisuuksia tulee hyvin harvoin, jos enää koskaan Kokkolalle. Hymyilevä mies on aidosti kokkolalainen; tarina, ohjaaja, tuottaja ja näyttelijät. Siinä ei ole mitään päälle liimattua, Pensaari sanoo ja huomauttaa, että elokuva on tekijöidensä taidonnäyte, joka pitäisi tuotteistaa tyylikkäästi.
Mari Hautamäki