maanantai 21.8.2017 | 07:23
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
#
su 8.1.2017 klo 16:00 0

Turvavyömuistutin säästäisi henkiä - takapenkilläkin

Kari Pitkänen
Kari Pitkänen

Miten pienentää liikenteessä kuolleiden määrää? Siihen löytyy paljon vanhoja ja tuttuja keinoja.

– Turvavyön käyttämättömyys on edelleen suurin kuolinsyy Euroopan teillä, Brysselissä toimiva Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto

ETSC
muistuttaa.

Neuvoston mielestä kaikkien autojen jokaiselle istumapaikalle pitäisi vaatia turvavyön muistuttimet. Ne piippaavat äänekkäästi, jos vyö jää kiinnittämättä.

Tällä hetkellä turvavyön muistuttimet ovat pakollisia EU:ssa vain kuljettajan istuimella. Moni autonvalmistaja tarjoaa ne joka paikalle, mutta toisaalta piippareita on liian helppo harhauttaa.

ETSC huomauttaa, että turvateknologia on avainasemassa, jos liikenteessä kuolleiden ja loukkaantuneiden määrää halutaan pienentää. Silti EU:n turvastandardeja ei ole päivitetty sitten vuoden 2009. Ennen joulua Suomessa toteutetulla tehovalvontaviikolla poliisi tapasi tien päältä 603 turvavyötöntä ihmistä.

Vuonna 2014 niistä liikenneonnettomuuksissa kuolleista, jotka eivät käyttäneet turvavyötä, vyö olisi pelastanut tutkijalautakuntien arvion mukaan joka neljännen – yhteensä 16 suomalaista.

Kaikista autojen turvajärjestelmistä juuri perusasia eli turvavyö on ylivoimaisesti tehokkain.

Auton turvajärjestelmistä pakollinen on elektroninen ajovakautus (ESP/ESC). Uusiin kuorma- ja linja-autoihin vaaditaan hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistavahti.

Pelkästään näiden toimenpiteiden ansiosta EU-alueen liikennekuolemien määrän arvioidaan vähenevän joka vuosi 5 000:lla.

– Ero uusien ja vanhojen autojen välillä on valtava. Ajoneuvon iästä riippuen vammautumisriski eroaa jopa kymmeniä prosentteja,

Onnettomuustietoinstituutin
yhteyspäällikkö Tapio Koisaari huomauttaa.

– Autoilla, joissa ei ole ajonvakautusjärjestelmää, ajetaan kilometreihin nähden melkein nelinkertainen määrä suistumisonnettomuuksia verrattuna ajonvakautuksella varustettuihin malleihin.

Nykytilanteesta kärsivät erityisesti nuoret kuskit ja taantuvat seudut, sillä autokanta on vanhinta kasvukeskusten ulkopuolella.

Julkaisemme kommentit tarkistuksen jälkeen nimimerkillä tai nimellä. Käytämme nimimerkkiä, mikäli se on syötetty. Tarvitsemme nimen toimituksen käyttöön kommentin julkaisemiseksi.