maanantai 20.2.2017 | 01:41
SÄÄ
KOKKOLA
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
#
UUTINEN | KP24
la 14.1.2017 klo 18:00 [päivitetty ma 10:22] 0

C3 on mukavasti ranskalainen

Isoveli C4 Cactuksesta jalostettu korimuotoilu ja kyljen Airbump-pehmusteet erottavat uuden pikkuauton muista.

Citroën on kautta historiansa ratsastanut omintakeisella muotoilulla, johon kohdistuu paljon toiveita jatkossakin.
Timo Suomala, teksti ja kuvat

Barcelona

Pikkuautoluokan Citroën C3 on merkittävä malli. Se edustaa viidennestä ranskalaismerkin koko Euroopan myynnistä. Suomessa C3 on toiseksi suosituin Sitikan malli.

Uudistunut C3 seuraa esikuvansa C4 Cactuksen avaamaa tietä. Muotoilussa ja yksityiskohdissa on kuitenkin enemmän särmää ja ryhtiä. Kaareva keula jatkuu korkealla kulkevana vyötärölinjana.

Ylimmällä Shine-varustelutasolla C3:n kylkiä koristavat Cactuksessa esitellyt omintakeiset Airbump-ilmatyynyt. Kolhuilta suojaavat paneelit on valmistettu lämpötilan muutoksia sietävästä polyuretaanimuovista.

Malliuudistuksessa C3 on kasvanut pituutta 5,5 ja leveyttä runsaat kaksi senttiä. Akseliväli on venynyt 8,8 senttiä, mutta vastaavasti ilmanvastuksen minimointi on leikannut korkeudesta neljä senttiä pois.

Konehuoneen perusratkaisu on 1,2-litrainen kolmisylinterinen PureTech-bensiinimoottori, josta on tarjolla 68-, 82- ja 110-hevosvoimaiset versiot. Niistä tehokkain on maustettu turboahtimella.

Vaihteistona on aina viisilovinen käsivaihteisto. Kuusivaihteinen automaattilaatikko on tulossa keväällä tehokkaimman turbomoottorin pariksi.

1,6-litraisen Blue HDi-turbodieselin saa 75- tai 100-hevosvoimaisena versiona viisivaihteisella käsivaihteistolla varustettuna.

Ensikoeajon perusteella kolmisylinteriselle moottorille tyypillinen pörinä pysyy vaimeana eikä häiritse ohjaamon tunnelmaa.

Ahtamaton 82-hevosvoimainen bensaversio riittää arkiseen kaupunkiajoon, mutta maantiellä eteneminen on verkkaista – etenkin lastattuna. Ohitukset jäävät tekemättä, ja kuljettaja joutuu nöyrtymään rajatun voiman ehtoihin.

Tehokkaampi 110-hevosvoimainen moottori on jo tuntuvasti miellyttävämpi voimanlähde. Moottori sopii myös mainiosti C3:n pirteään korimuotoiluun.

Turbokoneen pisteitä nostaa koeajoautossa ollut kuusivaihteinen perinteinen automaattivaihteisto. Sen toiminta on radikaalisti parempaa entiseen, kulmikkaasti vaihtavaan niin sanottuun robottivaihteistoon verrattuna.

Vaihdot pysyvät kaikissa ajotilanteissa miellyttävinä ilman koneen huudatusta. Turbomoottorin 205 newtonmetrin vääntö riittää kiihdyttämään autoa jo runsaan 1 500 kierroksen lukemista.

C3:n mukavuuspainotteinen alusta toimii hienosti. Reipas joustoliike nielee tien epätasaisuudet mukisematta. Liike on määrätietoisen miellyttävä eikä tee etenemisestä huojuvaa.

C3:ssa istutaan neljä senttiä aikaisempaa matalammalla. Etupenkit ovat huomattavan pehmeät, mikä jakaa varmasti mielipiteet. Hyvä ajoasento kuitenkin löytyy vaivatta. Etujalkatila on kasvanut parilla sentillä.

Akselivälin venymisestä huolimatta takapenkin polvitila on rajallinen. Lisätilaa syntyy, jos etupenkkiläinen suostuu istumaan normaalia tiukemmin. Vaikka takapenkillä löytyy turvavyöt kolmelle, tilaa on kohtalaisesti kahdelle mukavuudenhaluiselle kyytiläiselle.

Auton ulkoasua voi halutessaan personoida. Ostaja voi kikkailla katon ja korin yksityiskohtien väriyhdistelmillä, joita on yhteensä 36.

Uuden Citroën C3:n myynti alkaa tammikuussa, jolloin hinnatkin ovat selvillä.

Koeajo

Citroën

C3 1,2 PureTech 110 EAT6-aut.

Tilavuus/sylinterit
1 199 cm3/3

Teho
81 kW (110 hv)/205 Nm

Yhd. kulutus
4,7 l/100 km

CO2-päästöt
110 g/km

Huippunopeus
188

Pituus/leveys/kork.
399,6/175/147,4 cm

Paino/akseliväli
1 165 kg/254 cm

Tavaratila
300–922 l

Renkaat
185/65 R15

Vetokyky jarruin/jarruitta
450/450 kg

Hinta
Avoin

Plussaa

Mukavuuspainotteinen alusta, keskinäyttöön tiiviisti kerätyt toiminnot, automaattivaihteiston toiminta, ohjaamon muotoilu, 110-hevosvoimaisen moottorin vaimeat äänet.

Miinusta

Takajalkatilat, pääntila takana lasikatolla, 82-hevosvoimaisen moottorin puhdittomuus.

Arvio
HHHH
Citroënin nykymuotoilu on paluuta tulevaisuuteen

Timo Suomala

Citroënin historiaa ovat värittäneet edistyneet tekniset ratkaisut, mutta myös aikaansa edellä ollut muotoilu.

Rättisitikkana tunnetuksi tullut 2CV on sekin pitkäikäinen klassikko, mutta merkin kookkaimmat mallit muodostavat autoilun historiaan todellisen modernin taiteen sarjan. Sulavalinjainen CitroënTraction Avant esitteli itsekantavan korin, pyörien erillisjousituksen ja etuvedon jo vuonna 1934.

Ranskalaisvalmistajan muotoilun kirkkain tähti on vuonna 1955 esitelty DS-malli, ”Jumalatar”. Sen ennakkoluuloton ja moderni muotoajattelu oli niin rohkeaa, että auto erottautuu futurismillaan edelleen, yli 60 vuotta myöhemmin.

Molemmat klassikot visioi italialainen kuvanveistäjä ja automuotoilija
Flaminio Bertoni
.

Ranskalainen
Robert Opron
astui Bertonen jälkeen suuriin saappaisiin. Silti hänen luomansa SM-, CX-, ja GS-mallit eivät aerodynaamisilta muodoiltaan jää jälkeen edeltäjistään.

Citroën BX:n 1980-luvun särmikkäät muodot olivat italialaisen, Bertonelle työskennelleen
Marcello Gandinin
kynästä. Vuonna 1989 esitelty terävälinjainen XM oli niin ikään Bertonen muotoilema. Sitä seurasi viimeiseksi jäänyt ”Isokissa”, Citroën C6.

Vuonna 2004 esitelty C4 aloitti malliston kehittymisen selvästi pyöreälinjaisemmaksi. Tämän suunnan ääripäätä edustaa kymmenen vuotta myöhemmin esitelty C4 Cactus, jonka muotoilu on kuitenkin jakanut mielipiteet.

Citroën on esitellyt 2000-luvulla näyttäviä konseptiautoja, mutta niiden ehdottelemat linjat eivät toistaiseksi ole löytäneet tietään tuotantoon.

Uusi C3
on yleisilmeeltään Cactuksen tyylin johdannainen, mutta sen muotoilu onnistuu yksityiskohdillaan ilmentämään omaakin persoonallisuuttaan.

Todelliset lupaukset tulevaisuudesta annettiin syyskuussa Pariisin autonäyttelyssä, jossa Citroën esitteli rohkean CXperience-konseptin. Siinä valmistaja palaa edellisten isojen Sitikoiden tavoin viistoperäiseen koriin. Muotoilussa on edelleen pyöreää kaarevuutta, mutta sitä terävöitetään särmikkäällä aerodynamiikalla.

CXperiencen muodoissa on jopa sitä siroa korumaisuutta, joka on ollut tyypillistä aiemmissa, klassikoiksi muodostuneissa Citroën-malleissa. Mikä tärkeintä, CXperience luo suuria odotuksia lähivuosien näyttävistä ja erottuvista Citroëneista.

Kirjoittaja on teollinen muotoilija ja vapaa toimittaja

Julkaisemme kommentit tarkistuksen jälkeen nimimerkillä tai nimellä. Käytämme nimimerkkiä, mikäli se on syötetty. Tarvitsemme nimen toimituksen käyttöön kommentin julkaisemiseksi.


Kommentit