perjantai 20.10.2017 | 15:17
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
#
ma 23.1.2017 klo 13:00 0

Esittelyajossa Ford Kuga

Hannu Lehto (KP)

Vuosia sitten maastureita pidettiin kankeina ja kovakulkuisina menopeleinä. Perusidea oli, että ajoneuvo kulkee vaikeissa olosuhteissa ja miellyttävä ajotuntuma oli toissijainen asia.

Päivitetty Ford Kuga on yksi osoitus siitä, että tällainen vanhakantainen mielikuva on jäämässä historiaan. Kuga on iso auto, sitähän ei voi peitellä mitenkään, mutta ajokäyttäytyminen ja matkustamisen miellyttävyys ovat hyvinkin perushenkilöauton luokkaa. Jousitus pehmentää töyssyt matkustamoon kuin normaalin maavarankin omaavissa henkilöautoissa.

Sisällä kuljettajan paikalla nopeus- ja kierroslukumittari ovat perinteiset ja tutuilla paikoilla, muutoin sitten erilaista nappulaa ja säädintä riittääkin. Fordin(kin) tyylin mukaan rattiin sijoitetuista painikkeista voi ohjata hyvin erilaisia toimintoja. Eräänlainen mediakeskus on 8 tuuman kosketusnäytöllä keskikonsolin yläosassa, paikassa, mistä näyttö näkyy hyvin takapenkillekin. Lämpötilan säätimet on eroteltu selvästi omaksi kokonaisuudekseen aivan keskikonsolin alareunaan.

Kugan hintahaitari venyy runsaasta 30 000 eurosta noin 50 000:een. Etenkin kalliimpiin versioihin kuuluu Fordin uusinta teknologiaa: muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin, mediakeskuksen puheohjaus sekä ns. kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.

Fordin yksi merkittävimpiä myyntivaltteja on yhä EcoBost-bensiinimoottorit. Yli 1 700 kiloa painavalle autolle keskikulutukseksi luvataan 6,2 l / 100 km. Koeajossa oli dieseliä syövä 2,0 TDCI-automaatti. Erityisesti näillä liukkailla keleillä nelivedosta on todellista hyötyä: Vaikka ei mitään rallimaisia kiihdytyksiä teekään, niin ihan normaaleista risteyksistä lähtiessä huomaa, että neliveto ei käytännössä lipsu ollenkaan. Koeajossa olleen auton hevosvoimamääräksi tehdas ilmoittaa 150, koeajon perusteella olisi voinut uskoa suurempaankin voimamäärään.

Päivityksen yhteydessä Kugan ulkonäkö jämäköityi ja nykymuodin mukaisesti LED-antavat keulaan omintakeista ilmettä. Niin kuin iso ulkomuoto antaa ymmärtääkin, sisältä Kuga on iso auto. Takapenkkiläisiä miellyttää laaja tasainen lattiapinta-ala.

Kugan hintaan vaikuttaa suuresti varustelupaketti ja moottorivaihtoehto. Esimerkiksi koeajossa olleen auton kokonaishinta oli muutamaa satasta vaille 50 000 euroa.

Citymaasturia harkitsevan kannattaa selvittää ajan kanssa, mitä varustelutasoja milläkin merkillä tiettyyn hintaan kuuluu. Alkaen-hinnat eivät ole täten suoraan verrannollisia.

FORD KUGA 2,0 TDCI

Moottori:

Suurin teho: 150 hv (110 kW)

Vääntömomentti: 370 Nm

Hiilidioksidipäästö: 135 g /km

Polttoaineen kulutus: (kaupunki 6,0 / maantie 4,7 / yhdistetty 5,5) l/ 100 km

Huippunopeus: 192 km/h

Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,9 s

Oma paino: 1702 kg

Kokonaispaino: 2250 kg

Suurin yhdistelmäpaino: 4350 kg

Perävaunupainot: 750 / 2100 kg

Mitat: Kokonaispituus: 452,4 / 454,1 cm

Kokonaisleveys: 208,6 cm/ 191,1 cm

Julkaisemme kommentit tarkistuksen jälkeen nimimerkillä tai nimellä. Käytämme nimimerkkiä, mikäli se on syötetty. Tarvitsemme nimen toimituksen käyttöön kommentin julkaisemiseksi.