sunnuntai 20.8.2017 | 07:09
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
#
ma 13.2.2017 klo 19:30 0

Moni pyöräilyn harrastaja lentää talvikuukausina polkemaan etelän lämpöön

Pyysimme asiantuntijalta vinkit oman pyörän mukaan pakkaamiseen.
Antti Pasanen

Oletko hurahtanut pyöräilyyn, mutta Suomen lyhyt ajokausi harmittaa ja mieli tekisi lähteä loskasta ja pakkasesta etelän lämpöön polkemaan? Et ole yksin.

Talvikauden pyöräilylomille lähtevien suomalaisten määrä on kasvanut samaa tahtia kuin pyöräilyharrastuksen suosio, sanoo

Pyöräily+Triathlon
-lehden päätoimittaja Ilkka Järvimäki.

Hän on seurannut pyöräilyharrastajien matkailutottumusten muutosta aitiopaikalta 15 vuotta.

– Olen ollut järjestämässä harjoitusreissuja vuodesta 2000. Tuolloin kuntoilijat eivät vielä juuri lähteneet omatoimisesti ulkomaille ajamaan. Nykyään suomalaisia näkee polkemassa esimerkiksi Mallorcalla ja Kanariansaarilla huimasti enemmän kuin takavuosina. Pyörämatkojen tarjontakin on lisääntynyt todella paljon.

Valtaosa lämpimään lähtevistä on maantie- ja triathlonpyöräilijöitä – niin kilpailijoita kuin kuntoilijoita.

– Jonkin verran maastopyöräilynkin harrastajia joukossa on.

Järvimäki itse laskee tehneensä ainakin viitisenkymmentä ulkomaanreissua pyörä mukana.

Mutta pitäisikö vuokrata vaikkapa maantiepyörä paikan päältä vai ottaa oma menopeli mukaan?

Järvimäen mielestä molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja. Oman pyörän mukaan ottamista puoltaa se, että keho on tottunut ajoasentoon, ja kaikki pyörän toimintaan ja ajamiseen liittyvä on tuttua. Siitä on etua vieraassa ympäristössä.

Vuokraus paikan päältä helpottaa matkustusta. Riskinä on, että vieraan pyörän ajoasentoa ei saa sopivaksi ja rungon mittasuhteetkin voivat olla epämieluisat. Niska tai alaselkä voivat kipeytyä.

– Vuokraajan kannattaa ottaa mukaan ainakin ”kriittiset” osat kuten omat polkimet ja satula, Järvimäki sanoo.

Oman pyörän mukaan ottajia Järvimäki vinkkaa tarkistamaan, kuinka pyörän vaihteiston välitykset sopivat kohdepaikan maastoihin.

Monesti Suomessa ajetaan pyörillä, joissa kevyimmätkin vaihteet ovat liian raskaita oikeiden vuoristonousujen polkemiseen. Esimerkiksi Gran Canarialla on todella paljon kovia mäkiä.

Moni harrastaja osaa kyllä vaihtaa takarataspakan itsekin, mutta ongelmaksi tulee, että pyörän takavaihtajakin pitäisi vaihtaa toisenmalliseen, joka on yhteensopiva jopa yli 30-hampaisten isojen takarattaiden kanssa.

– Usein on hyvin perusteltua vuokrata paikan päältä pyörä, jossa on valmiiksi olosuhteisiin sopivat välitykset.

Jos aikoo käydä pyörän kanssa säännöllisesti ulkomailla ajamassa, Järvimäki neuvoo käyttämään kunnollista pyöränkuljetuslaukkua. Se on ylivoimaisesti kätevin ja helpoin tapa matkustaa pyörän kanssa.

Laukkuja on kahta päätyyppiä, kovia ja pehmeitä. Useimmat nielevät niin maantie- kuin maastopyöränkin, mutta sopivuus kannattaa aina tarkistaa.

Satunnaiselle matkailijalle hyvä vaihtoehto on laukun vuokraus. Sitä tarjoavat jotkin pyöräliikkeet ja -seurat.

– Jos taas käy joka talvi polkemassa etelässä ja vuokraus maksaa 50–100 euroa kerta, oman laukun hankinta on rahallisestikin järkevää, Järvimäki sanoo.

Hänen mukaansa kunnon laukkujen hinnat asettuvat noin 300–600 euroon.

Mutta kumpi on parempi, kova vai pehmeä laukku?

– Molemmissa on puolensa. Periaatteessa kova suojaa paremmin. Niiden ongelma on painavuus tyhjänäkin – jopa 12–16 kiloa. Siksi lentoyhtiöiden painorajat voivat helposti tulla vastaan.

Kova laukku vie paljon tilaa tyhjänäkin. Pehmeät laukut menevät kasaan paremmin ja ovat myös keveämpiä. Pehmeissäkin malleissa on nykyään usein sisärakenteita, jotka suojaavat arkoja kohtia hyvin.

Edullinen ja joidenkin suosima kuljetustapa on hakea pyöräliikkeestä pahvilaatikko ja pakata pyörä pehmusteilla suojattuna siihen.

– Se on hyvä budjettiratkaisu, mutta isoa laatikkoa on vaivalloista raahata mukana. Siinä ei ole pyöriä alla kuten laukuissa. Pahvi kärsii myös sateen sattuessa kohdalle, Ilkka Järvimäki sanoo.

Huomioi tämä

Ilmoita pyörä ennalta lennolle

Pyöräilylomalle voi lähteä varaamalla kaiken omatoimisesti tai ostamalla matkatoimiston pyöräilyyn keskittyvän valmismatkan. Niihin sisältyy yleensä opastettuja lenkkejä ja muuta ohjelmaa. Oman pyörän lentokuljetus ei välttämättä sisälly valmismatkan hintaan.

Pyörälaukku on syytä aina ilmoittaa ennalta lentoyhtiölle.

Esimerkiksi Finnair veloittaa polkupyörästä 75 euroa per lento. Painorajaa ei ohjeissa kerrota. Yhtiö edellyttää kovan laukun käyttöä.

Norwegianilla pyörämaksu on halvempi verkossa ennalta maksettuna: netissä 42–48 euroa ja lentoasemalla 54–66 euroa per suunta. Kansainvälisten kaukolentojen kuljetushinta on 60 euroa netissä ja 66 euroa lentokentällä. Painoraja on 25 kiloa.

Tilauslomalentoja tekevän matkanjärjestäjä TUI:n lennoilla pyörien painoraja on 30 kiloa. Euroopan kohteisiin pyörä lentää edestakaisin 120 eurolla, kaukokohteisiin hinta on 200 euroa.

Muista jo pakatessa alentaa renkaiden painetta lentoa varten!

Julkaisemme kommentit tarkistuksen jälkeen nimimerkillä tai nimellä. Käytämme nimimerkkiä, mikäli se on syötetty. Tarvitsemme nimen toimituksen käyttöön kommentin julkaisemiseksi.