perjantai 20.10.2017 | 15:26
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
#
pe 21.4.2017 klo 07:40 [päivitetty ma 14:23] 0

Dacia Duster: Katumaasturin rattiin pääsee edullisestikin

Dacia Duster on noussut parissa vuodessa katumaastureiden jokamiesluokan suosikiksi.

Black Shadow -erikoismallista tehtiin varusteilla houkuttava, mutta puutteitakin autoon jäi.
Kari Pitkänen
Kari Pitkänen, teksti ja kuvat

Kun katumaasturia tarjotaan halvimmillaan 14 400 eurolla, herää epäilys. Tuotteessa täytyy olla jotain vikaa.

Tuota Dacia Dusterin Base-aloitusmallia en vielä ostaisikaan. Sen sijaan 20 000 euron hintaluokassa Dusterista on tarjolla kunnon kokonaisuus: hyvältä näyttävä, kohtalaisesti varusteltu ja modernin 1,2-litraisen turbobensiinimoottorin kyydittämä katumaasturiluokan auto.

Kylkiäisinä saa Black Shadow -erikoisvarustelun eli mustat kevytmetallivanteet sekä hopeanharmaat kattokaiteet, kynnyslistat ja puskurit. Autossa on niin ikään vakionopeussäädin ja nopeudenrajoitin.

Nyt alkaa epäluuloisintakin kiinnostaa. Mikä kumman auto tämä on?

Dacia on romanialainen automerkki, jonka Renault osti osaksi läänityksiään jo aikoja sitten. Tavoitteena oli valmistaa ”halpisautoja” kehittyvien maiden markkinoille, mutta toisin kävi. Dacian tärkein myyntialue on Renaultin oma kotimaa Ranska!

Kaikissa Dacioissa käytetään Renaultin teknologiaa ja komponentteja. Sieltä ovat peräisin Dusterinkin TCe-turbomoottori sekä monet hallintalaitteet ja varusteet.

Esimerkiksi äänentoistoa säädetään niin Renuissa kuin Dacioissa samanlaisilla kytkimillä ohjauspyörän oikealta puolelta. Toisaalta Dusterin takalasinpyyhin on isompi ja parempi kuin yhdessäkään ajamassani Renaultissa.

Dusterin Media Nav -multimediajärjestelmän selkeys ja helppous ovat esimerkillisellä tasolla. Matkustamo on tilava, näkyvyys hyvä, eikä hallintalaitteita ole liikaa. Istuimet vain saisivat olla hieman jämäkämmät.

Kuljettajan kannalta pahin puute on liian ohutkehäinen ohjauspyörä. Ratti sopii lähinnä kätösille, ei miehen käsille.

Viimeinen luottamus ajamisesta puuttuu, varsinkin kun ohjaustuntuma on ohut ja auto tuuliherkkä. Paksumpi ratti loisi kuskille edes illuusion vankemmasta autosta.

Dusterilla ajaminen on muutoinkin hieman rasittava kokemus. Alusta pompottaa kevätroutaisilla teillä tuntuvasti, eikä äänieristykseen ole panostettu.

Alusta kohisee ja tuuli suhisee saumoissa, eikä se ole edes ihme. Alustasta näet puuttuvat kokonaan nykyautoille niin tyypilliset muovikatteet ja suojat, jotka osaltaan vaimentavat ääntäkin.

Dusterin ovet ovat niin keveät, että ne on avattava varovaisesti. Nopeasti auki paiskatulla ovella tekee helposti naarmun naapuriauton kylkeen parkkipaikalla.

Rämähtävä oven sulkemisäänikin kertoo, ettei korin lujuudessa ole tavoiteltu SUV-luokan kovinta tasoa.

Parasta Dusterissa on eloisa ja vaivaton moderni turbomoottori. Saisipa vain senkin pariksi Renaultin EDC-kaksoiskytkinvaihteiston, joka on varattu etuvetoiselle dieselmallille. TCe-moottorin voimaa jakaa aina perinteinen 6-lovinen käsivaihteisto.

Tekniikka

Dacia

Duster TCe 125 4x4 Black Shadow

Tilavuus/sylinterit 1 197 cm³/4

Teho 92 kW (125 hv)/205 Nm

Yhd. kulutus 6,4 l/100 km

CO2-päästöt alk. 145 g/km

Huippunopeus 177 km/h

Pituus/leveys/kork. 431,5/182/162,5 cm

Paino/akseliväli alk. 1 387 kg/267,4 cm

Tavaratila 443–1 604 l.

Renkaat 215/65 R16

Käyttöetu/vapaa autoetu 335/485 e/kk

Hinta ja toimituskulut 20 599 euroa (+lisävarusteet 2 007 e)

PLUSSAA

Moottori, Media Nav -multimediajärjestelmä, neliveto, lähivalojen leveä valokeila, ostohinnalla saatava kokonaisuus

MIINUSTA

Ohutkehäinen ohjauspyörä, pompottava alusta, äänieristys, suojaton pohjarakenne, matala tavaratila, vararengas vain lisävaruste

ARVIO

HHH

Julkaisemme kommentit tarkistuksen jälkeen nimimerkillä tai nimellä. Käytämme nimimerkkiä, mikäli se on syötetty. Tarvitsemme nimen toimituksen käyttöön kommentin julkaisemiseksi.