torstai 22.6.2017 | 17:28
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
la 27.5.2017 klo 08:00 0

Turvatyynyllä on valtava merkitys

Kari Pitkänen

Sama auto, mutta kolme eri tulosta törmäystestistä. Miten se on mahdollista?

Renault Dusterin (meillä Dacia Duster) perusversion voi ostaa Intiassa vielä täysin ilman turvatyynyjä.

Paikallisessa NCAP-törmäystestissä tällaisen Dusterin saalis oli ennäytyshuono eli nolla tähteä aikuismatkustajan turvallisuudesta. Maksimitulos olisi viisi tähteä.

Valmistajan pyynnöstä Duster testattiin uudelleen varustettuna kuljettajan turvatyynyllä. Törmäystulos parani kolmeen tähteen.

Sama yhden turvatyynyn Duster oli kuitenkin saanut peräti neljän tähden tuloksen Latin NCAP -törmäystestissä vuonna 2015. Siihen nähden suoritus oli pettymys.

Kävi ilmi, että Intiassa turvatyyny oli pienikokoisempi kuin Latinalaisessa Amerikassa myytävässä versiossa.

Tämäkin lisäsi kuljettajan loukkaantumisriskiä.

Suomessa myytävissä Dustereissa on etu- ja sivuturvatyynyt molemmille etumatkustajille, yhteensä siis neljä airbagia.

Julkaisemme kommentit tarkistuksen jälkeen nimimerkillä tai nimellä. Käytämme nimimerkkiä, mikäli se on syötetty. Tarvitsemme nimen toimituksen käyttöön kommentin julkaisemiseksi.


Kommentit