perjantai 20.10.2017 | 20:58
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
#
la 27.5.2017 klo 08:30 0

Opelin isäntä vaihtuu uuteen

Insignia perustuu vielä General Motorsin teknologiaan, mutta Opelin ja ranskalaisen PSA:n liitto näkyy kohta Suomessakin automallistoissa.
Kari Pitkänen Vesa Eskola, kuvat

Opelin miehet sanovat sen suoraan: uudistuneella Insignialla tavoitellaan parasta premium-kokemusta eli arvostetuimpien saksalaisten kilpailijoiden ja Volvon laatutasoa.

Päästäänkö siihen? Kyllä ja ei. Terävimmillään Insignia näyttää muille jopa mallia hyvästä autosuunnittelusta, mutta kaikilta osin se ei yllä yläluokkaisten esikuviensa tasolle.

Opel Insignia onkin eräänlainen wannabe-edustusauto. Se haluaa kilpailla Mercedes-Benzin E-sarjan, BMW 5:n ja Volvo S/V90:n kanssa, mutta käytännössä sen vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Ford Mondeo tai Volkswagen Passat.

Älkää ymmärtäkö väärin. Insignia on silti kelpo tuote lähes millaiseen käyttöön hyvänsä.

Ensiksi Suomeen saatu Insignia Grand Sport on 5-ovinen coupé-malli. Sport Tourer -farmariakaan ei tarvitse odottaa kuin kesään.

Coupén akseliväli on pidentynyt 9,2 ja katto madaltunut kolme senttiä. Taakse laskeva kattolinja kutistaa päätilaa entisestään.

Varma ohjaustuntuma ja eri ajotilanteisiin mukautuva Flexride-alusta onneksi takaavat maukkaan ajokokemuksen hyvinkin haastavilla teillä. Nelivetoversiokin löytyy.

Kojelauta on hyvin selkeä ja ergonominen, samoin Opelin IntelliLink-tietoviihdejärjestelmä kuvakkeineen ja valikkoineen.

Näyttöruutu on 7- tai 8-tuumainen, mutta sen piirtotarkkuus ja esimerkiksi peruutuskameran kuvan resoluutio jättävät toivomisen varaa.

Odotettu uutuusmoottori on 1,5-litrainen bensaturbo (140/165 hv), mutta sen käytännön suorituskyky aiheutti koeajolla pienen pettymyksen. Moottori on hyvin tarkka siitä, että käytössä on oikea vaihde. Muuten vääntö lopahtaa ja menohalut hyytyvät nopeasti.

Luontevin ja helpoin kombinaatio suorituskykyä ja taloudellisuutta löytyy edelleen 1,6- tai 2-litraisen dieselin ja automaattivaihteiston yhdistelmällä.

Pikkudiesel riittää mukavaan matka-ajoon, ja 6-lovinen vaihteisto toimii oivasti. Suomessa tämä yhdistelmä on jo ennestään Insignian myydyin malliversio.

Valoteknologia on yksi osa-alue, jossa moni nykyauto saisi ottaa Insigniasta oppia.

Opelin lippulaivamalliin saa valmistajan uusimmat Led Matrix -ajovalot, jotka mukautuvat automaattisesti muihin ajoneuvoihin ja liikennetilanteisiin. Vaikka kuljettaja ei tee mitään, valokuviot elävät omaa elämäänsä eli muuuttuvat tarpeen mukaan. Näin ne esimerkiksi estävät vastaantulijaa häikäistymästä ajovaloista.

Mutkateillä sisäkaarteen puolelle annostellaan enemmän valotehoa kuin kaarteen ulkoreunalle. Kaukovaloasennossa käytössä on pistemäinen led-valo, jonka valoteho ulottuu jopa 400 metriin saakka.

Matriisivaloista pyydetään 1  200 euron lisähinta, mutta Suomen oloissa juuri tähän rahat kannattaakin sijoittaa. Yhtä pimeässä Norjassa jo neljä viidestä Opelista myydään tällä valoratkaisulla.

Tekniikka

Opel Insignia Grand Sport 1,6 CDTi A6 Innovation

Tilavuus/sylinterit 1 598 cm3/4

Teho 100 kW (136 hv)/320 Nm

Yhd. kulutus 5,1 l/100 km

CO2-päästöt 134 g/km

Huippunopeus 218 km/h

Pituus/leveys/kork. 489,7/186,3/145,5 cm

Paino/akseliväli alk. 1 440 kg/283 cm

Tavaratila 490–1 450 l.

Perävaunu jarruin/jarruitta 1 300/750 kg

Vapaa autoetu/käyttöetu 685/535 e/kk

Hinta 34 721 euroa

PLUSSAA

Moottori–vaihteisto-yhdistelmän helppous, etupenkki- ja tavaratilat, matriisiajovalot, OnStar -palvelu, turvajärjestelmät

MIINUSTA

Takapenkin päätilat, sisäverhouksen muovit, monitoiminäytön resoluutio, 1,5 litran bensaturbomoottorin vääntöominaisuudet

ARVIO

HHHH
Myynti ja huolto säilyvät, mutta mallistossa tapahtuu
Opelista ja PSA:sta muodostuu Euroopan toisiksi suurin autoalan yritys VW:n jälkeen.

Kari Pitkänen

Ranskalainen PSA Peugeot Citroën osti Opelin General Motorsilta alkukeväällä. Sopimus on parhaillaan Euroopan kilpailuviranomaisten käsittelyssä.

Jos ja kun kauppa toteutuu, Opelilla vahvistetusta PSA:sta tulee Euroopan 2. suurin autonvalmistaja Volkswagen-konsernin jälkeen. Kahden merkin yhteenlaskettu markkinaosuus autokaupasta on 17 prosenttia.

Suomessa kuluttaja ei välttämättä huomaa muutosta mitenkään. Opel jatkaa itsenäisenä yksikkönä meillä ja koko Euroopassa. Myynti-, huolto- ja varaosatoiminnot säilyvät ennallaan.

– Jatkossa merkeille tulee varmasti lisää yhteisiä malleja – kuitenkin niin, että vaikka sisaruus näkyykin, autojen ajo- ja muut ominaisuudet voivat olla hyvinkin erilaisia, Opelin maahantuojan GM Finlandin toimitusjohtaja
Rami Kittilä
sanoo.

PSA ja Opel
ottivat varaslähdön yhteistyöhön jo vuosia sitten. Todisteita tästä alkaa ilmestyä kaduille kesällä. Tuolloin esiteltävä Opel Crossland X -pikkumaasturi perustuu samaan aihioon kuin myöhempi uuden sukupolven Peugeot 2008.

Vastaavasti isomman Opel Granland X:n juuret ovat Peugeot 3008 -katumaasturissa, joka valittiin Vuoden autoksi 2017 Euroopassa.

Opel elää Suomessa välikautta, sillä myyntiin odotellaan vielä myös muutamaa GM-pohjaista tuotetta: Ampera-e-sähköautoa ja uutta Mokka-maasturia.

Rami Kittilä pitää pelkästään hyvänä, että Euroopan päästönormien kiristyessä Opelin omistuskin siirtyy täkäläisiin käsiin. PSA:lla on pitkä kokemus pihin ja puhtaan moottoriteknologian valmistajana.

– GM:n piirissä Opeleita on viety Euroopan ulkopuolelle vain Lähi-itään ja jonkin verran Afrikkaan.

– Nyt voi avautua ihan uusia vientimahdollisuuksia Kiinasta, muualta Aasiasta, Venäjältä ja jopa Yhdysvalloista, Rami Kittilä uskoo.

Julkaisemme kommentit tarkistuksen jälkeen nimimerkillä tai nimellä. Käytämme nimimerkkiä, mikäli se on syötetty. Tarvitsemme nimen toimituksen käyttöön kommentin julkaisemiseksi.