lauantai 18.11.2017 | 01:02
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
#
ma 9.10.2017 klo 07:11 [päivitetty ma 07:34] 0

Kahdeksan vinkkiä vireämpään työpäivään

Syksyn synkkyydestä selviää, kun työrutiiniin sekoittaa terveellisiä välipaloja, riittävästi vettä ja virkistäviä harjoituksia.

Lääkäri ja biohakkeri Olli Sovijärvi, Scandicin kokousasiantuntija Emmi Bachler ja Töölön Pilates Studion perustaja Tea Wahlroos antavat vinkkejä työpäivän vireystason nostamiseen.

1. Hakkeroi työtehot kuntoon täsmävälipaloilla. Syö mustikoita. Mustikat sisältävät luteiinia, joka auttaa verkkokalvojen soluja uudistumaan ja on hyväksi myös silmien verisuonille. Ajatustyötä tekevän aivot tarvitsevat jaksaakseen rasvaa. Omaa ajatteluaan voi virkistää tankkaamalla omega 3 -rasvahappoja sisältävää kalanmaksaöljyä tai kalaöljyä.

2. Murra palaverirutiinit. Kokoukset vaativat erityisen paljon energiaa. Kokouspäiviin saa virkeyttä murtamalla rutiineja: ideointipalaverin voi pitää ulkoilmassa ja lounaan syödä seisaaltaan. Kännykän selailu vie helposti mielen harhateille ja pois aiheesta. Tapaamisen aluksi kaikilta voi kerätä puhelimet pois.

3. Muista katsoa taaksepäin. Istumatyö vaikuttaa erittäin paljon selkärangan hyvinvointiin ja ryhtiin. Pieni verryttely työpäivän aikana auttaa pitämään selän lihakset aktiivisina ja vireystason korkealla. Selkäranka rakastaa kiertoliikettä: kurkistus taaksepäin on työpäivän helpoin ja tehokkain selkäjumppa!

4. Syömisen ei pitäisi väsyttää. Työvireeseen voi vaikuttaa pitämällä huolta siitä, että verensokeritasot eivät pääse päivän aikana heittelehtimään. Erityisesti nopeat verensokerin laskut saavat aikaan väsymyksen ja näläntunteen. Syöksyt voi välttää syömällä oikein. Verensokerikäyrää tasaavat esimerkiksi salaatit, avokado, marjat, pähkinät ja kala.

5. Väsyttääkö? Ota lasi vettä. Tyypillisimmin väsymyksen tunteen aiheuttavat huonolaatuinen sisäilma ja nestevajaus. Paras lääke uupumukseen on tällöin raikas ilma ja lasillinen vettä. Kahvikupillisen voi korvata vesitauolla ulkosalla.

6. Älä ota vesipulloa työpöydän ääreen. Kun juotavaa ei ole tarjolla käden ulottuvilla, on viimeistään janon yllättäessä pakko nousta ylös työpisteeltä ja kävellä hakemaan lasi keittiöstä.

7. Hiero verenkiertoon vauhtia. Silmät ja korvat joutuvat toimistotyössä koville. Pidä pieni tauko, ja hiero korvanlehtiä peukalolla ja etusormella. Harjoitus tehostaa korvien ja aivojen verenkiertoa ja virkistää mieltä. Sulje sitten silmäsi. Jotta silmien verenkierto pysyy tehokkaana koko päivän, tarvitsevat silmälihaksetkin rentoutusta.

8. Tuunaa kahvistasi oikeasti virkistävää. Tavallinen suodatinkahvi ei ole vireystason kannalta paras valinta. Kahvistaan saa enemmän irti, kun sen nauttii tuoreena ja pavut vastajauhettuna. Todellinen piristyspommi syntyy, kun kahviin sekoittaa lisäksi kaakaota, kookosöljyä, vihreää teetä tai MCT-öljyä.

Julkaisemme kommentit tarkistuksen jälkeen nimimerkillä tai nimellä. Käytämme nimimerkkiä, mikäli se on syötetty. Tarvitsemme nimen toimituksen käyttöön kommentin julkaisemiseksi.